Na de bevalling


De komende tijd staat in het teken van het vinden van een balans in de nieuwe gezinssituatie. Bevallen is zwaar. Het lichaam heeft daarom ook tijd en rust nodig om te herstellen, dit noemen we ontzwangeren.


De bekkenbodemspieren worden tijdens de bevalling opgerekt. Na de bevalling krijgen deze spieren weer langzaam hun oude vorm en kracht terug. Het is belangrijk om de bekkenbodemspieren goed te oefenen ter voorkoming/vermindering van (stress)incontinentie. Kijk voor oefeningen en meer informatie op www.bekkenbodemonline.nl of download de oefeningen.


Ongeveer 6 weken na de bevalling horen de klachten –met oefeningen- te verminderen. Gebeurt dit niet, neem dan contact op met de huisarts of een bekkentherapeut.


Tijdens het ontzwangeren kun je ook last krijgen van moeheid, prikkelbaarheid, concentratieproblemen, somberheid, haaruitval en een onregelmatige menstruatie of uitblijven van de menstruatie.


Het duurt meestal zo’n 9 maanden voor je weer helemaal jezelf bent. Sommige vrouwen blijven last houden van klachten als somberheid, moeheid of prikkelbaarheid. Niet iedereen zit op een roze wolk! Sterker nog, de meeste vrouwen zitten daar niet of maar eventjes op… Om goed door deze tijd te komen is het heel belangrijk om als ouders met elkaar in gesprek te blijven. Heb je meer hulp nodig dan kun je dit altijd met ons of de huisarts bespreken.