Leefstijl


Voeding

Het is verstandig om tijdens de zwangerschap gezond en gevarieerd te eten. Voor uitgebreide informatie adviseren wij de website van het Voedingscentrum of de folder Zwangerschap, wat kun je wel en niet eten. Hierop staat alle belangrijke informatie over voeding tijdens de zwangerschap en de schijf van vijf.

 

Foliumzuur

Foliumzuur is een vitamine die het risico op het krijgen van een kind met een open rug, open gehemelte of open buik verkleint.
Het duurt ongeveer 4 weken voordat de extra foliumzuur in je lichaam opgenomen is. Start daarom al met het slikken van foliumzuur op het moment dat je een kinderwens hebt. Ben je onverwacht of sneller dan verwacht zwanger? Begin dan zo snel mogelijk met het slikken van foliumzuur. Slik elke dag een tablet van 0,4-0,5 milligram foliumzuur tot en met de 10e week van je zwangerschap. De tabletten zijn zonder recept bij de drogist of apotheek verkrijgbaar.

 

Vitamine D

Voor een goede groei van je kindje is het raadzaam om elke dag 10 microgram vitamine D te nemen. Je kunt hiermee ook al beginnen als je zwanger wilt worden. Heb je een getinte of donkere huid, kom je weinig buiten of draag je bedekkende kleding? Blijf dan ook na de zwangerschap extra vitamine D gebruiken.

 

Roken

Roken als je zwanger wilt worden, tijdens de zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding wordt sterk afgeraden. Roken tijdens de zwangerschap brengt extra risico’s met zich mee, omdat schadelijke stoffen in de sigaretten de doorbloeding van de placenta verslechteren. Stop met roken; dit geldt ook voor je partner. Samen stoppen is makkelijker vol te houden! Helaas blijkt dit in de praktijk soms lastiger dan gedacht. Vraag daarom om hulp wanneer je denkt ondersteuning nodig te hebben bij het stoppen met roken. Er is hulp mogelijk om te stoppen met roken.

 

De belangrijkste risico’s van roken tijdens de zwangerschap zijn:

  • Meer kans op een miskraam
  • Meer kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap
  • Meer kans op een vroeggeboorte (vóór 37 weken zwangerschap)
  • Meer kans op een lager geboortegewicht Dit komt omdat de baby minder zuurstof en voedingsstoffen krijgt als gevolg van de giftige stoffen (nicotine en koolmonoxide). Door verminderde zuurstof wordt je kind zwakker en groeit hij/zij minder goed
  • Meer kans op loslating van de placenta. De placenta laat los van de baarmoederwand, waardoor een levensbedreigende situatie voor je kind ontstaat omdat de baby geen zuurstof meer krijgt. Hierdoor is de kans verhoogd op een doodgeboren kindje


De belangrijkste risico’s na de geboorte zijn:

  • Meer kans op wiegendood
  • Meer kans op verkoudheid, luchtweginfecties en oorontsteking

 

Alcohol

Het advies is om geen alcohol te drinken tijdens de zwangerschap. Alcohol gebruik kan aangeboren afwijkingen en hersenbeschadiging veroorzaken tijdens de zwangerschap.

 

Drugs

Van veel drugs is nog niet bekend welke schade het gebruik tijdens de bevruchting, zwangerschap, bevalling en/of borstvoeding toebrengt aan het (ongeboren) kind. Om eventuele schade zoveel mogelijk uit te sluiten, wordt aangeraden helemaal geen drugs te gebruiken als je zwanger wilt worden, zwanger bent of borstvoeding geeft. Wees er wel altijd open en eerlijk over, zodat wij kunnen beoordelen of extra zorg tijdens de zwangerschap nodig is.


Medicijnen

De placenta biedt bescherming tegen een aantal schadelijke stoffen van medicijnen en zorgt ervoor dat ze niet bij het kind terecht komen. De placenta kan echter niet alle schadelijke stoffen tegenhouden. Het is belangrijk eventueel medicijngebruik met ons te bespreken zodat wij kunnen beoordelen of de medicijnen gebruikt mogen worden. Daarnaast is het ook belangrijk om bij je eigen huisarts en apotheek aan te geven dat je zwanger bent.

 

Sporten

Lichaamsbeweging heeft een positief effect op je zwangerschap. Het verbetert je uithoudingsvermogen en stimuleert de bloedsomloop. Na je bevalling ben je sneller weer in vorm. Voor de meeste sporten geldt dat, zolang jij je er prettig bij voelt, je ermee door kunt gaan. Luister wel goed naar je lichaam en neem geen onverantwoorde risico’s. Rechte buikspieroefeningen kun je beter achterwege laten tijdens de zwangerschap.

 

Seks

Vrijen tijdens de zwangerschap kan nog steeds heel fijn zijn. Door misselijkheid, vermoeidheid, druk op de blaas, een dikke buik of hormonale schommelingen hebben vrouwen echter vaak minder zin in seks. Dat speelt vooral tijdens de eerste drie maanden en de laatste drie maanden. In het tweede trimester (4e t/m 6e maand) hebben veel vrouwen juist extra zin om te vrijen. Vrijen tijdens de zwangerschap kan geen kwaad tenzij anders is aangegeven door de verloskundige of echoscopiste. Lees meer informatie in de folder ‘Zwanger en vrijen’.

 

Infectieziekten in je omgeving

Heeft iemand in je omgeving een kinderziekte die samen gaat met vlekjes op de huid, zoals waterpokken, rode hond of de vijfde ziekte en je hebt deze ziekte zelf niet doorgemaakt of je bent niet ingeënt? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op, ook als je niet zeker weet of je deze ziekte zelf hebt doorgemaakt.


Schadelijke stoffen en straling

Probeer zoveel mogelijk contact te vermijden met verf op terpentinebasis, ongediertebestrijdingsmiddelen en chemicaliën. Van haarverf zijn tot nu toe geen schadelijke effecten bekend, gebruik geen soorten waar loodhoudende oplosmiddelen inzitten.
Is een röntgenonderzoek tijdens de zwangerschap noodzakelijk, vermeld dan duidelijk dat je zwanger bent.

 

Vakanties

Je kunt als zwangere gerust op vakantie. Vermijd alleen vakanties op grote hoogte. Ga je naar de tropen neem dan contact op met je huisarts of de GGD. Tegen vliegreizen bestaat uit medisch oogpunt geen bezwaar. Het is wel handig om na te kijken tot welke zwangerschapsduur je mag vliegen van je vliegmaatschappij.

 

Werken


Je bent wettelijk verplicht om je werkgever uiterlijk 3 weken voor aanvang van je zwangerschapsverlof op de hoogte te stellen van je zwangerschap. Wanneer je dit doet is aan jou. Het is belangrijk om je werkgever eerder te informeren, omdat je dan recht hebt op extra bescherming tijdens je zwangerschap. Veel vrouwen kiezen ervoor hun werkgever na ongeveer 3 maanden te vertellen dat ze zwanger zijn. Dan is er ook genoeg tijd om vervanging te regelen voor de duur van je verlof. Voor meer informatie over werk en zwangerschap verwijzen we je naar de folder ‘Risico’s op het werk’.

 

Sauna en zonnebank

Of een hoge omgevingstemperatuur tijdens de zwangerschap kwaad kan, is niet bekend. Mogelijk is het verstandig de eerste drie maanden van de zwangerschap langdurig hete baden, saunabezoek of zonnebank te vermijden. De zonnebank kan een zwangerschapsmasker veroorzaken of verergeren. Dit kan ook gebeuren door zonnen.