Zwangerschapsklachten

Bandenpijn

Bandenpijn is een stekende pijn, meestal laag aan de zijkant van je buik uitstralend naar je liezen. Soms zijn het pijnscheuten, soms een aanhoudende pijn die verergert als je een plotselinge beweging maakt. [lees meer]

Bekkenklachten

Tijdens de zwangerschap wordt het bindweefsel en kraakbeen soepeler, zo ook in je bekken. Dit zorgt ervoor dat het kindje het bekken kan passeren. [lees meer]

Brandend maagzuur

Door verslapping van het klepje tussen maag en slokdarm en later in de zwangerschap door verhoogde druk van je buikinhoud kun je last hebben van een brandend gevoel in je slokdarm. [lees meer]

Harde buiken

Harde buiken zijn een normaal verschijnsel in je zwangerschap. Je baarmoeder is een spier en die trekt soms samen. [lees meer]

Jeuk

Zwangerschapsjeuk is een veelvoorkomende klacht. Het is een verzamelnaam voor een aantal jeukende aandoeningen. [lees meer]

Misselijkheid

De eerste vier maanden van de zwangerschap maakt de placenta het hCG-hormoon aan. Van dit hormoon kun je behoorlijk misselijk worden. [lees meer]

Obstipatie (verstopping)

Door de hormonen en de verminderde ruimte voor je darmen wordt de werking van je darmen trager. De ontlasting kan harder worden waardoor je een moeizame stoelgang krijgt. [lees meer]

Rusteloze benen en krampen

Door de verminderde doorbloeding in je benen kun je onrustige benen en krampen krijgen. Dit is meestal bij rust in bed. [lees meer]

Schimmelinfectie

Als je zwanger bent, ben je gevoeliger voor een schimmelinfectie bij je vagina. Dit komt doordat de zuurgraad verandert. [lees meer

Spataderen en aambeien

Onder invloed van hormonen verslapt het bindweefsel in je vaten. Hierdoor kunnen spataderen ontstaan. [lees meer]

Vermoeidheid

Vooral in de eerste drie maanden zijn zwangeren vaak erg moe. Dit komt door de hormonale veranderingen. [lees meer]

Vocht vasthouden en tintelende vingers

Tijdens de zwangerschap kun je vocht gaan vasthouden. Dit komt voornamelijk aan het einde van je zwangerschap voor. [lees meer]